Dnes je to přesně 10 let od otevření prvních 6 Tesla Superchargers v Evropě. Tyto rychlonabíjecí stanice umožňují majitelům elektromobilů Tesla dobít své baterie během několika minut a pokračovat ve své cestě bez dlouhých zastávek. Od té doby se síť Tesla Superchargers rozrostla do celkem 36 evropských zemích, na více jak 1000 míst a s 13k+ dobíjecích bodů . Na oslavu této příležitosti Tesla zpřístupnila pro dnešní den všechny své nabíjecí stanice v Evropě zdarma, a to včetně těch, na kterých mohou nabíjet i jiné elektromobily, než ty značky Tesla. V tomto blogovém příspěvku se podíváme na historii, současnost a budoucnost Tesla Superchargers v Evropě a na to, co to znamená pro elektromobilitu jako celek.
Jak začala síť Tesla Superchargerů v Evropě
Prvním místem v Evropě, kde se objevily Tesla Superchargers, bylo Norsko. Tato severská země je známá svou podporou elektromobility a jejím rychlým rozšířením mezi obyvateli. V roce 2013 otevřela Tesla šest Supercharger stanic v Norsku, které pokrývaly hlavní trasy mezi Oslo, Bergen, Trondheim a Stavanger. Tyto stanice byly schopny nabít baterii Modelu S do 80 % kapacity za pouhých 40 minut. To umožnilo majitelům Tesla cestovat po celé zemi bez obav z dojezdu. Tesla také nabídla majitelům Modelu S zdarma doživotní nabíjení na Supercharger stanicích jako součást propagace svého prvního plně elektrického sedanu.
Rozvoj sítě Tesla Superchargerů v Evropě
Po úspěšném spuštění Supercharger stanic v Norsku se Tesla začala rychle šířit do dalších evropských zemí. V roce 2014 otevřela Tesla Supercharger stanice v Německu, Francii, Švýcarsku, Rakousku, Belgii, Dánsku, Nizozemsku a Velké Británii. V roce 2015 přibyly další země jako Španělsko, Itálie, Švédsko, Finsko a Irsko. V roce 2016 se připojily Polsko, Česko, Slovensko a Maďarsko. V roce 2017 se rozšířila síť do Rumunska, Bulharska, Chorvatska a Slovinska. V roce 2018 se přidaly Estonsko, Lotyšsko, Litva a Ukrajina. V roce 2019 se objevily první Supercharger stanice v Turecku, Srbsku a Portugalsku. V roce 2020 se dostaly do Řecka, Kypru a Islandu. A v roce 2021 se napojily na síť Lucembursko, Moldavsko a Severní Makedonie.
S růstem počtu Supercharger stanic v Evropě rostl také počet dobíjecích bodů na každé stanici. Zatímco první generace Superchargerů (V1) nabízela maximálně 120 kW výkonu na dobíjecí bod, druhá generace (V2) zvýšila tento limit na 150 kW. To umožnilo rychlejší nabíjení novějších modelů Tesla jako Model 3 a Model Y. V roce 2019 představila Tesla třetí generaci Superchargerů (V3), která dokáže poskytnout až 250 kW výkonu na dobíjecí bod. To znamená, že Model 3 a Model Y mohou nabít svou baterii až o 275 kilometrů za pouhých 15 minut. Všechny nové Supercharger stanice v Evropě jsou nyní vybaveny technologií V3.
Otevírání sítě Tesla Superchargerů v Evropě pro ostatní elektromobily
Jednou z nejnovějších a nejzajímavějších změn v síti Tesla Superchargers v Evropě je její otevření pro ostatní elektromobily. Tento krok byl oznámen Elonem Muskem, zakladatelem a CEO Tesly, v červenci 2021 na Twitteru . Musk uvedl, že Tesla plánuje zpřístupnit svou síť Superchargerů pro ostatní elektromobily ještě tento rok. Podmínkou je, že tyto elektromobily musí být vybaveny konektorem CCS Combo 2, který je standardem pro rychlonabíjení v Evropě . To znamená, že majitelé elektromobilů jako Volkswagen ID.3, Hyundai Kona Electric nebo Renault Zoe budou moci nabít své baterie na Tesla Supercharger stanicích za určitý poplatek.
Poplatek za nabíjení bude pravděpodobně vyšší než ten, který platí majitelé Tesla vozidel. To je dáno tím, že Tesla chce motivovat ostatní automobilky k tomu, aby investovaly do budování svých vlastních sítí nabíjecích
Pokud uvažujete o pořízení Tesly a chcete se dozvědět více informací a zkušeností přímo od majitele, můžete mě oslovit pomocí kontaktu v sekci Poznat Teslu.