Dnes Tesla uvedla do prodeje svůj inovovaný Model 3, který je také znám pod označením projekt Highland. Zatím je k dispozici ve verzích Standard Range s pohonem zadních kol a Long Range s pohonem všech kol. Na verzi Performance si budeme muset ještě nějaký čas počkat. Model 3 dostal řadu vylepšení, ale už nyní jsou některá z nich podrobována ostré kritice současných majitelů i těch, kdo o nákupu Tesly teprve uvažují. Pojďme se na nejvýznamnější upgrady podívat. Kompletní přehled vlastností nového Modelu 3 si pak můžete prohlédnout přímo na webových stránkách Tesla.com.
Vylepšený dojezd
Nový Model 3 ujede podle WLTP metodiky až 513 km na jedno nabití ve verzi Standard Range a až 629 km ve verzi Long Range. V případě obou variant se bavíme o teoretickém prodloužení dojezdu o přibližně 5%, ale jaká bude realita, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.
Zlepšený komfort jízdy
Vyšší kvalita jízdy, díky kombinaci tužší karoserie a pohodlnějšího naladění podvozku. Toto vylepšení skutečně vítám, protože předchozí verze i ve variantě Standard Range se mi zdála celkem uskákána a udrncaná. I když je pravda, že hodně se na tomto dojmu podepisuje kvalita českých silnic. V zahraničí mě podvozek starší verze Modelu 3 nijak neuráží.
Inovovaná paleta barev
Dvě nové barvy karoserie Ultra Red & Stealth Grey, jejichž odstín by se měl lehce měnit při změně nasvícení nebo pozorovacího úhlu.
Redesignovaný interiér
Asi nejočekávanější změnou jsou ventilované přední sedačky. Za jejich absenci dostávala předchozí verze od uživatelů celkem oprávněně negativní zpětnou vazbu. Dalším podstatným vylepšením je přidání 8″ displeje pro zadní posádku, na kterém mohou nejen ovládat klimatizaci, ale i sledovat média. Drobnou změnou je pak přidání ambientního osvětlení interiéru, které mně osobně nijak nechybělo.
Vylepšený sound system
O ozvučení interiéru se nyní postará až 17 reproduktorů, dva subwoofery a dva zesilovače. Jsem zvědavý, až si zrovna tohle vylepšení vyzkouším na vlastní kůži, protože musím bohužel přiznat, že z kvality zvuku sound systému v předchozí verzi (pravda, ve variantě Standard Range) nejsem nijak unešený.
Tišší kabina
Kabina by v porovnání s předchozí verzí měla být mnohem tišší díky použití technologie 360 stupňového protihlukového skla. Stejně jako v předchozí verzi je vůz vybaven celoskleněnou střechou, která propouští světlo a zároveň vás chrání před UV zářením.
Ovládání na volantu
A teď přichází ta kontroverzní změna. Tesla Model 3 nově nemá páčky pod volantem, ale ovládání se přeneslo na ramena volantu (např. blinkry) nebo na centrální displej (volba režimu jízdy), tak jak to můžeme znát například z Modelu S Plaid. Věřím, že všechno je otázka zvyku, ale v tomto případě si dovedu představit, že se bude jednat o velký boj se svalovou pamětí. Zejména při přesedání do konvenčního auta to může řidičům dělat určité problémy. Každopádně nerad zavrhuji věci předtím, než si je sám vyzkouším, takže minimálně kvůli této změně se objednám na testovací jízdu.
Cena
No a samozřejmě to nejdůležitější je cena. Ve verzi Standard Range lze nový Model 3 pořídit již od 1.053.990,- Kč, ve verzi Long Range pak cena začíná na 1.253.990,- Kč. Když vezmu do úvahy, že jsem kupoval svůj Model 3 SR v únoru 2023 za bezmála 1,2 milionu Kč, přijde mi cena za inovovaný model úplně perfektní. Troufnu si říct, že s takovou cenovkou může Tesla opět zlepšit svou penetraci českého i evropského trhu. No a současným majitelům Modelu 3 opět o něco klesla cena jejich vozů 🙂
Závěr
Inovovaný Model 3 jsem si pochopitelně ještě neměl možnost vyzkoušet. Ale pokud pominu trochu kontroverzní odstranění páček pod volantem, tak všechny ostatní změny a vylepšení mi udělaly skutečně radost. Pokud bych měl novému Modelu 3 něco vytknout, tak že nedošlo k navýšení maximální rychlosti nabíjení na Superchargerech. Ta totiž stále činí 170 kW. Za tohle jednoznačně palec dolů.
Jestliže o nákupu Tesly teprve uvažujete, nemůžete se rozhodnout nebo se bojíte přechodu na elektromobilitu, můžete mě pro osobní konzultaci kontaktovat. A jste pro nákup již rozhodnutí, budu moc rád, když využijete můj referenční odkaz (ten nyní funguje ale jen pro modely Y, S a X).